słuchowiska realizowane na żywo przed publicznością

GDZIE GRALIŚMY

 RECENZJE

 KRONIKA

RECENZJE I WYWIADY

POWRÓT DO STRONY STARTOWEJ

Wydarzeniem pierwszego dnia 11. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Opowiadania (16-20 listopada, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie) będzie spektakl „Powrót”, specjalnie przygotowany na Festiwal przez Czytagramy.

W przededniu festiwalu Peter pozwoli nam zajrzeć nieco głębiej za kulisy nowego przedsięwzięcia…

Opis spektaklu Czytagramów, przygotowanego specjalnie na Festiwal, brzmi fantastycznie! Mógłbyś powiedzieć nam coś więcej o tej historii, oczywiście tyle, by nie zburzyć nastroju intrygującej tajemnicy?

cały wywiad…

 

Przez cały czas poza perfekcyjnym głosem aktora Adama Baumana dochodzą do nas dźwięki stworzone przez Piotra Łyczkowskiego.  Wszystko sprawia, że mogłabym słychać tego słuchowiska codziennie.

Dzisiejsze słuchowisko dostarczyło widzom, w każdym wieku niebywałych doznań. Było to wydarzenie kulturalne, które na długo pozostanie w mojej pamięci.

czasdzieci.pl

 

Zajrzyjcie na ich stronę, posłuchajcie fragmentów i jak gdzieś będą na żywo – idźcie. Wyjdziecie zdemoralizowani. […] Dajcie się zdemoralizować pisanemu słowu!. Dajcie się zdemoralizować klasyce! Gorszcie się słowem! Gorszcie się klasyką! Nic tak wam nie zrujnuje życia jak Witkacy z Hrabalem!

Małgorzata Karolina Piekarska na swoim blogu…

 

Premiera wariacji na listy Witkacego do żony duetu reżysersko-aktorskiego Łyczkowski - Bauman to oczekiwane wydarzenie Festiwalu Czytania „Odkrywcy Wyobraźni” w Książnicy Pomorskiej (szczególnie po zeszłorocznym wystawieniu fragmentów powieści Hrabala). Tym razem zaduch praskich piwnic rozwiał halny, przywołując nastrój przedwojennego Zakopanego… Lepiej nie zamykać oczu, by wsłuchać się w rytm czytagramów. Bo właśnie świetne aktorstwo Adama Baumana sprawia, że Witkacy staje przed nami jako żywy. Ze wszelkimi nastrojami, barwami, uczuciami, w których sacrum dopełnia jeszcze większa dawka profanum.

Artyści niczym sztukmistrzowie rozkładają swoje rekwizyty (biurko, lampka, instrumenty muzyczne), by w każdej chwili i miejscu móc otworzyć księgę literackich arcydzieł. Zmieniają tym samym rzeczywistość w byty nieoczywiste, opierające się wszechobecnej komercji, a biblioteczne sale w najlepsze teatralne sceny…

Barbara Kacprzykowska – Książnica Pomorska, Szczecin

 

Czytagramy to wyjątkowa formuła, stworzona przez Petera Łyczkowskiego – słuchowisko-widowisko, słuchowisko-zdarzenie, w którym to co zapisane, zostaje powiedziane, udźwiękowione, ożywione. Nie ma sensu pytać czy jesteśmy słuchaczami czy widzami – uczestnicząc w czytagraniu stajem się świadkami słowa, które się dzieje.

Czeskie Centrum, cały tekst…

 

Czytagranie „Zbyt głośnej samotności” przez Adama Baumana i Petera Łyczkowskiego to nie zwykłe słuchowisko, ale przejmująco zagrany monodram. Towarzyszący mu dźwięk guitalele urozmaica zsynchronizowaną z tekstem i dopracowaną oprawę dźwiękową. Spektakl wciąga widza w hrabalowską rzeczywistość i na długo w niej pozostawia...

Barbara Kacprzykowska – Książnica Pomorska, Szczecin

 

Wasz spektakl był zbyt dobry i gęsty, by go analizować w pierwszym słuchaniu/oglądaniu. Cały Wasz spektakl był urzekający i przejmujący, cała skala, nie brakowało ani jednej nutki, a tekst był pełen alikwotów (myślę, że ten termin muzyczny jest w tym miejscu uprawniony).

Aleksander Berlin, reżyser i tłumacz literatury dramatycznej, założyciel Polnisches Theater w Kilonii oraz teatru Scena Polska Hamburg

 

[…] duet Piotr Łyczkowski i Kinga Kosik podjął się zarażania swoją pasją wychodząc do ludzi. On reżyseruje, przygrywa na niewielkiej gitarze i steruje brzmieniem całego spektaklu. Ona oczarowuje niesamowitym głosem o ogromnej plastyczności. Całość różni się od audiobooka tym, że nie jest zwyczajnym odczytem, ale grą aktorską pozbawioną ruchu. Kinga emituje głos elastycznym tempem, o różnych wysokościach i pełen […] emocji. Piotr dodaje jej echa gdy np. opowiada o metafizycznym świecie, zmienia padające na jej twarz światło niczym dekoracje w kolejnych aktach, odpowiada gdy potrzebny jest bardzo niski ton. Przez godzinę siedzą niemal bez ruchu, a mimo to scena przepełniona jest dynamizmem. […]

Jarosław Kowal, gdansktown.pl, cała recenzja…

 

Z Peterem i aktorką Kingą Kosik spotykamy się w Księgokawiarni Ukryte Miasto. W tym właśnie miejscu już po raz drugi wystąpił projekt Czytagramy - czyli słuchowiska czytagrane na żywo przed publicznością. O szczegóły wypytujemy Petera Łyczkowskiego:

Skąd wziął się pomysł na Czytagramy?

Robiłem wcześniej różne projekty związane z muzyką, teatrem, eksperymentowałem z dźwiękiem. Jedną z inspiracji stała się niewielka gitarka, przeznaczona do nauki dla dzieci, którą zauważyłem w poznańskim sklepie muzycznym i natychmiast się w niej zakochałem. Zaraz pomyślałem, że trzeba dla niej wymyślić jakiś kameralny projekt. Mam naturę poszukiwacza, chciałem zrobić coś niekonwencjonalnego, niezależnego, co łączyłoby moją fascynację słowem, teatrem i przede wszystkim muzyką i dźwiękiem, i co jednocześnie byłoby nieskomplikowane logistycznie, technicznie, do ogarnięcia własnymi środkami technicznymi.

pytała Luiza Poreda, wawalove.pl, cały wywiad…

 

Czytagramy Piotra Łyczkowskiego […] z jednej strony tworzą nowe zjawisko w warszawskiej kulturze, z drugiej – są godnym następcą swoich pierwowzorów obecnych dawniej na antenie Polskiego Radia.

Sam „Diabeł”, którego prapremiera odbyła się w Ukrytym Mieście, jest wydarzeniem niezwykłym. Sugestywne aktorstwo Kingi Kosik, ciekawe pomysły inscenizacji dźwiękowej Piotra, szybko porywają wyobraźnię w plastyczny świat opowiadania Mariny Cwietajewej.

Ukryte Miasto

OBEJRZYJ HISTORIĘ CZYTAGRAMÓW